Thursday, September 16, 2010

MASA DEPAN EMAS DAN PERAK

Nichols Jeffrey Nichols
Managing Director of American Precious Metals Advisors

Pidato disampaikan kepada SPC Precious Metal Seminar Syarikat
Bangkok, Thailand - Isnin 13 September, 2010

Saya berbangga berada di sini hari ini di bandar yang indah untuk bercakap tentang salah satu tajuk kegemaran saya. Masa depan Emas dan Perak. Saya merasa terhormat oleh SPC Precious Metal Syarikat dan Bursa Saham Thailand untuk menaja seminar ini dan oleh anda semua untuk meluangkan masa dari jadual sibuk anda untuk mendengar buah fikiran saya tentang logam ini.

Jadi, mari saya mulai dengan emas: Saya percaya, tak lama lagi , kita akan melihat emas mencapai $ 1500 per oz - bahkan mungkin sebelum akhir tahun ini atau setengah tahun pertama 2011.

Tidak hanya harga akan bergerak jauh lebih tinggi di bulan depan - tetapi trend tahunan atas kenaikan harga emas masih jauh dengan kenaikan emas mungkin mencapai $ 2000 dan akhirnya $ 3000 atau bahkan $ 5000 sebelum kitaran harga emas turun semula.

Namun, saya juga mengharapkan harga emas terus berada diparas yang tertinggi dengan pembetulan yang besar di sepanjang jalan - begitu banyak sehingga beberapa pemerhati akan membuat ramalan awal menyatakan pasaran melonjak lebih jauh sebelum waktunya.

Lebih jauh ke hadapan, saya pikir logam emas di dalam harga pasaran seterusnya akan lebih dari $ 1000 per oz. . . . . dan mungkin lebih dari $ 1500 per oz.

Sembilan Penyebab Kenaikan Utama

Hanya jadi anda tahu di mana aku akan pergi, biarkan aku cepat daftar bullish atas sembilan faktor itu, menurut pendapat saya, menyokong ramalan ini - dan kemudian, pada gilirannya, saya akan membahas beberapa mata banteng lebih terperinci.

· · Pertama, inflasi AS dasar kewangan dan fiskal - masa lalu, sekarang dan masa depan - bersama-sama dengan masalah seperti kemelesetan ekonomi prestasi - satu "double dip" atau lebih buruk hingga ke beberapa tahun yang akan datang.

· · Kedua, krisis hutang di Negara-negara eropah, yang tidak hanya melemahkan € euro sebagai aset sandaran rasmi . . . . . tetapi juga mendorong Bank Pusat Eropah untuk menjalankan dasar mengurangkan inflasi kewangan. . . . . dan menggalakkan lebih banyak pelabur di Eropah dan di seluruh dunia untuk mengubah sandaran kepada emas.

· · Ketiga, meneruskan – atau dengan kata lain menarik minat -. Secara khusus, bank sentral dari negara-negara-negara industri baru yang muncul adalah berupaya melakukan kepelbagaian cadangan devisa rasmi menjadi alternatif kepada dolar.

· · Keempat, peningkatan tabungan jangka panjang, pelaburan, dan permintaan perhiasan emas dari China, India, dan negara-negara pembeli emas lain menikmati pertumbuhan yang sihat dalam kegiatan perniagaan dan pendapatan isirumah - pertumbuhan yang cenderung terus sekurang-kurangnya beberapa tahun lagi.

· · Kelima, peningkatan permintaan pelaburan sektor swasta di negara-negara industri yang lebih tua mencerminkan ketakutan inflasi, depresiasi mata wang, dan kehilangan kepercayaan pada kerajaan untuk menangani secara efektif dengan cabaran ekonomi hari ini.

· · Keenam, kematangan meneruskan dari apa yang saya sebut " pelaburan infrastruktur emas" - dengan kata lain, pembangunan produk emas-pelaburan baru dan saluran pengedaran di pelbagai pasaran geografi penting.

· · Ketujuh, saiz yang relatif kecil pasaran emas dunia berbanding dengan pasaran modal lain - seperti ekuiti atau mata wang - sehingga bahkan pergeseran kecil dalam keutamaan portfolio jauh dari mata wang, atau ekuiti, atau perumahan, misalnya, akan ada kesan harga sedikit di pasar-pasar besar tetapi akan mengalami perubahan besar, mendalam dan relatif, pengaruhnya pada emas.

· · Kelapan, onset makanan global dan inflasi pertanian.

· · Kesembilan, penghentian pengeluaran lombong emas dunia untuk lima tahun ke depan atau lebih.

No comments:

Post a Comment